The representation of women in art: a historical andphilosophical approach

Authors

Keywords:

Mimesis, Anima, Women, Philosophy, Art, Eternal feminine, History of women

Abstract

This article develops an analysis of the conception of women in different periods of history. For this purpose, an evaluation is made of different works of art from each of the historical periods in order to see how the conception of women has changed throughout history. In addition to opting for an artistic path, the approach from philosophy as a source of study is emphasized.
The development of the article is based on the study of women in ancient times
as the first center of study. The second study is based on the conception of
women in the Middle Age, the Renaissance and in the Modern Age as a second
point of attention; finally, the third study is established in the examination of the
conception of women in the Contemporary Age and its change in social
perspective thanks to different influences from philosophy and art.

Author Biography

  • Nicolás Orozco M., Universidad El Bosque

    Es uno de los fundadores de la Revista Horizonte Independiente y su actual director. Estudió Filosofía de la Universidad El Bosque y ha desarrollado un enfoque filosófico en temas de metafísica, filosofía de la percepción, agnotología y filosofía japonesa. Su desarrollo laboral se ha basado en el trabajo editorial donde ha trabajado como corrector de estilo en la revista Razón Pública, diseñador gráfico en la Revista Científica de Historia – Construcciones por Estudiantes C.H.E; y ha trabajado en desarrollo empresarial desde Sagace Consulting Services. Actualmente es miembro de la European Network of Japanese Philosophy y de la Red Colombiana de Filosofía de la Religión. 

References

Alvar, Carlos. Alianza (Ed.). La búsqueda del santo grial. Madrid: Alianza, 2006.

Anónimo. Uroboro maya, Galería Nacional de México, 2015. Recuperado en: http://ecoturismoesoterico.blogspot.com.co/2013/01/el-ouroboros-maya-loscicloscosmicos.html

Apuleyo, L. Las metamorfosis o el asno de oro. Trad. Martos, J. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2003.

Bar Lojai, S. El Zohar. Trad. Dujovne, L. Buenos Aires: Editorial Sigal, 2007.

Beauvoir, S. El segundo sexo (5ta edición). Trad. García, Puente, J. Bogotá: Ed. Random House Mondadori, 2011.

Beck, David. Queen Christina of Sweden. Nationalmuseum, Sweden, 1650. Recuperado en: https://unsplash.com/photos/x4UOIrYwkEc

Boticcelli, S. Cleopatra, 1475. Recuperado de: https://es.wikipedia.org/wiki/Simonetta_Vespucci

Claudel, P. Presencia y profecía. Trad. Leonetti, M.M. Salamanca: Ediciones Sígueme, 2015.

Collier, J. Sibila de Delfos, 1981. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Sibila

D’Aurevilly, J. Las diabólicas. Madrid: Editorial Sexto piso, 2008.

De Nerval, G. Aurelia o el sueño y la vida. Trad. Mas, M. Valencia: Pre-Textos, 2002.

De Saint- Euxpéry. A. El principito. Trad. Del carril, B. Buenos Aires: Emecé Editores, 1951.

Foucault. M. Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Madrid: Siglo XXI, 1998.

Freud, S. El malestar en la cultura y otros ensayos. Trad. Gómez, C. Madrid. Alianza Editorial, 2010.

García Yebra, V. Poética de Aristóteles. Madrid: Gredos, 1974.

García, B. Textos gnósticos biblioteca de Nag Hammadi. Madrid. Editorial Trotta, 1940.

Gimbutas, M. Diosas y Dioses de la Vieja Europa. Trad. Parrondo, A. Madrid. Editorial Siruela, 2010.

Gaugin, P. Dos mujeres tahitianas. Museo Metropolitano de Arte de Nueva York, 1899. Recuperado de: https://es.wikipedia.org/wiki/Pechos_con_flores_rojas

Goya, de F. de la serie de 80 Caprichos, VIII Capricho, 1821-1832. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/%C2%A1Que_se_la_llevaron!

Hegel, G. W. Lección 45 de filosofía. 2016. Recuperado de http://datateca.unad.edu.co/contenidos/401204/4012_Filosofia_Moderna/leccion_44_la_filosofia_de_la_historia_de_helgel.html

Husain. S. La diosa, creación, fertilidad y abundancia. Mitos y arquetipos femeninos. Trad. Cavándoli, M. Colonia. Ed. Taschen, 2005.

Josef Szombathy. Venus de Willendorf. Museo de Historia Natural de Viena, 1908. Recuperado de: https://es.wikipedia.org/wiki/Venus_de_Willendorf

Jung. C.G. Civilización en transición. Trad. Martín, Ramírez, C. Madrid. EditorialTrotta, 2001.

Klimt, G. Palas Atenea, Museo histórico de la ciudad de Viena, 1898. Recuperado de: https://es.wikipedia.org/wiki/Palas_Atenea_(Klimt)

Kruger, B. Your body is a battleground. The Broad, Museum, 1989. Recuperado de: http://www.thebroad.org/art/barbara-kruger/untitled-your-body-battleground

Kruger, B. This masterpiece is just a part we portray, 2015. Recuperado de: https://es.pinterest.com/frejia/grafica/

Lyotard, J. F. La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Trad. Antolín, M. Madrid: Cátedra, 1987.

McDermott, L. Self-Representation in Upper Paleolithic Female Figurines [Fotografía], 1996. Recuperado de: http://brunoclaessens.com/2014/05/distortedproportions-of-the-human-body-in-african-art/#.V6YTCJNruko

Mellaart, J. Zatal Huyuk: A Neolithic Town in Anatolia. New York: McGraw-Hill Book Company, 1967.

Miguel Ángel. Madonna de Brujas. Iglesia Nuestra Señora de Brujas, 1504. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Madonna_de_Brujas

Moreau, G. Edipo y la Esfinge. Museo Metropolitano de Arte de Nueva York, 1864. Recuperado de: https://es.wikipedia.org/wiki/Edipo_y_la_esfinge

Munch, E. Pubertad. Museo Munch. 1894. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/Edvard_Munch

Platón. Diálogos. Obra completa 9 volúmenes. Volumen IV: República. Madrid: Gredos, 2003.

Rosseau H. El sueño, Museo de Arte Moderno de Nueva York, 1910. Recuperado en: https://es.wikipedia.org/wiki/El_sue%C3%B1o_(Rousseau)

Rossetti. D. G. Monna Vanna. Tate Museum, 1866. Recuperado de: http://www.tate.org.uk/art/artworks/rossetti-monna-vanna-n03054

Shakespeare, W. Romeo y Julieta. Trad. Cariola, J. Santiago de Chile: Editorial Universitaria, 2004.

Sherman, C. Waldina. MOMA, 1980. Recuperado de: https://waldina.com/2016/01/19/happy-62nd-birthday-cindy-sherman/cindysherman-2/

Silva Castillo, J. Gilgamesh o la angustia por la muerte. Poema babilonio. México: El Colegio de México, 2000.

Sontag, S. Bajo el signo de Saturno. Barcelona. Trad. Utrilla Trejo. J. Editorial Debolsillo, 2007.

Van Eyck, J. Madonna de Lucca, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt, 1436. Recuperado de: https://en.wikipedia.org/wiki/Lucca_Madonna_(van_Eyck)

Von Franz, M. El camino de los sueños. Trad. Valenzuela, R. Santiago de Chile: Editorial Cuatro Vientos, 1997.

Von, Stuck, F. Medusa. 1892. Recuperado de: http://www.wikiart.org/en/franzstuck/medusa-1892

Von Stuck, F. Salomé. Städtische Galerie im Lenbachhaus, 1906. Recuperado de: https://de.wikipedia.org/wiki/Salome_(Franz_von_Stuck).

Von Stuck, F. El pecado [pintura]. Colección privada, 1908. Recuperado de http://3.bp.blogspot.com/O7SOgHB6n0/VnVtBk2FYxI/AAAAAAABiFg/XNryvyHwiog/s1600/32-Franz_von_Stuck_-_Die_S%25C3%25BCnde_1893-SM.jpg

Downloads

Published

2021-07-03 — Updated on 2024-07-18

Versions

How to Cite

The representation of women in art: a historical andphilosophical approach. (2024). Revista Horizonte Independiente - Horizontes De Pensamientos, 2(1), 35-63. https://horizonteindependiente.com/ojs/index.php/horizontes-de-pensamientos/article/view/9 (Original work published 2021)

Similar Articles

21-30 of 32

You may also start an advanced similarity search for this article.